fredag den 29. juni 2012

Sommerlig' Rabarbertrifli



I hele eksamensperioden har jeg sendt lange blikke efter sæsonens lækre rabarber. 

Derfor var jeg ikke længe om at lave denne fantastiske, lille enkle dessert, så snart bøgerne var lagt på hylden og jeg fik chancen.




Rabarbertrifli (6 pers.)

Raberberkompot
    600 g rabarber
    2 dl rørsukker (kan erstattes med alm. sukker)
    ½ stang vanilje + resterne af vanilje stangen
    1 spsk citron saft 

Mascarponecreme
    300 g mascarpone
    6 spsk flormelis
    ½ stang vanilje
    skal af ½ citron
    2 dl piskefløde

    ca. 12 makroner (helst med marcipan)    

Skær top og bund af rabarberstænglerne, skyld dem og skær dem derefter ud i 2-3 cm lange stykker. Kom dem i et ildfast fad og vend dem med rørsukker, citronsaft og vaniljekorn/-stang (jeg havde ingen vaniljestang, så måtte nøjes med hjemmelavet vaniljesukker). Stil fadet i en forvarmet ovn på 150 grader i 30 min, til rabarberne er blevet møre. Rør forsigtigt rundt et par gange mens de er i ovnen. Stil derefter rabarberkompotten på køl.

Tip: Rabarberkompotten kan sagtens laves og stilles på køl dagen i forvejen.



Når kompotten er kølet af, piskes mascarpone forsigtigt med flormelis, citronskal og vaniljekorn. Herefter piskes fløden til let skum (forsigtig - hellere for lidt end for meget!) og vendes til sidst sammen med mascarponecremen.

Anret triflien i glas. Start med at knuse et par makroner; kom derefter rabarberkompot (plus lidt af væden) ovenpå og slut af med mascarponecremen.
- Serveres straks.


Bon appétit



2 kommentarer:

  1. Dette er den anden rabarbertrifli jeg ser i dag og den mangler også noget af det vigtigste ved en trifli (i mine øjne i hvert fald) alkoholen!! :-D

    Når det kommer til rabarbertrifli har vi siden sidste sommer erstattet den normale sherry som vi drypper det nederste lag makroner med, med denne hjemmelavede rabarberlikør:

    http://mads-madglad.blogspot.dk/2011/05/rabarberlikr.html

    Og så kan man passende servere likøren kold til triflien. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mads.

      I mine øjne hører alkohol ikke hjemme i rabarbertrifli. Men det kan sikkert være et godt alternativ eller supplement, hvis man vil prøve at spice den lidt op ;)

      Slet

Kommentarer, spørgsmål, samt ris/ros er meget velkomment :)