tirsdag den 10. juli 2012

Anbefaling: Verdens bedste brød

Når det ikke behøver at gå så stærkt om morgenen, ved jeg ikke noget bedre end at bage dette brød. Ingredienserne er enkle, fremgangsmåden ligeså. Det eneste det kræver er tid. Til gengæld får du et rustikt brød, der med sikkerhed vil imponere på brunchbordet eller som tilbehør til middagen.

Jeg har næsten altid dej i køleskabet til mine koldhævede boller, da processen er enkel og passer perfekt ind i en lidt travl hverdag. På denne måde er der nybagt brød både til de travle morgener og til en stille søndag med tømmermænd.
'Verdens bedste brød' kræver til gengæld, på trods af en meget enkel og kort håndtering, at man har et par timer til rådighed inden brødet skal bages (modsat de koldhævede boller), hvilket dog er 'ventetiden' værd - man får nemlig et skønt brød, med en perfekt skorpe!

Hemmeligheden bag verdens bedste (og mest simple) brød ligger i høj grad i bageteknikken. Brødet bages i en gryde. Og jeg lover, at det ikke findes meget bedre hos selv den bedste bager!
Den lukkede brandvarme gryde fungerer som en slags dampovn, og giver en skorpe de fleste amatørbagere kun kan drømme om.

Se opskriften på bloggen Kvalimad HER 

Det var bloggeren Max Rasmussen fra Kvalimad der i 2006 stødte på opskriften på New York Times hjemmeside, efter utallige forsøg på at bage verdens bedste brød. 
Jim Lahey, som er ophavsmand til opskriften, forsøger tilsyneladende at revolutionere, demokratisere og redde brødet fra industrialiseringens ensretning.
Prøv f.eks. at se nærmere på hans bog ’My Bread: The Revolutionary No-Work, No-Knead Method’, som kommer med nogle interessante variationer på ovenstående.

Jeg plejer som regel at skifte ca. 20% af hvedemelet ud med en grovere meltype, så det bliver en smule mere mættende, hvilket fungerer fint (det hæver bare en smule mindre).

Tip: Hvis brødet snakker (småknaser/knirker) når det kommer ud af ovnen er det bagt perfekt!



Bon appétit



4 kommentarer:

  1. Hvor ser det lækkert ud det brød, det må uden tvivl prøves :)

    Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det virkelig også. Så gør endelig dig selv den tjeneste :)

      Slet
  2. Hej Cathrine.
    Nogle lækre opskrifter ser det ud til :-). Jesper gav mig adressen, da jeg spurgte efter en opskrift på dine morgenboller :-)... Dette grydebrød ser også lækkert ud. Bruger du bagepapir i bunden? Det syntes jeg han på linket skriver ikke er godt...? Regner med at prøve det af snart, men gerne med mere groft i.... ;-)

    Gitte Hjelt

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      Beklager det sene svar :)
      Tak. Okay, ja det er også virkelig lækkert - specielt i den lidt grovere udgave. Og nej jeg bruger normalt ikke bagepapir i bunden - Billederne er taget hjemme hos mine forældre, hvor jeg blev nødt til at bruge en gryde hvor emaljen i bunden var en smule krakeleret - derfor bagepapiret (som faktisk ikke gjorde den helt store forskel, selvom jeg stadig vil anbefale at man undlader det hvis det er muligt).

      Slet

Kommentarer, spørgsmål, samt ris/ros er meget velkomment :)